18 augustus: Een dagje San Francisco met de fiets

18 augustus 2014 - San Leandro, California, Verenigde Staten

Hoe kun je San Francisco goed bekijken in één dag? Morgen bezoeken wij Alcatraz en ik weet niet of er nog tijd over is voor de rest. Is de auto een optie om de stad te bezoeken? SF staat bekend om het parkeerprobleem. Bijna nergens kun je je auto kwijt en in een stad met ruim 800.000 inwoners (voorsteden niet meegerekend) is dat een probleem. Openbaar vervoer dan? Er lopen kabeltrams door de stad, maar niet overal. Er rijdt een metro, maar niet overal. Lopen dan maar? De stad is gebouwd op steile heuvels en geloof mij.... die zijn echt heel steil. Er zit dus maar één ding op: de fiets! Alleen wisten wij dit nog niet!

Vanmorgen rond een uur of 8.30 uur uit bed en naar beneden om te ontbijten. Het ontbijt is iets luxer dan alle voorgaande (natuurlijk dan dit niet tippen aan Red Tail Ranch), maar nog steeds eet je van kartonnen borden en plastic bestek. Er lag wel veel fruit en je kon bagels roosteren. Is een keer iets anders. Om 10.00 uur hadden wij het gratis busje besteld. Deze bus bracht je naar het station van San Leandro en vanuit daar kon je de BART pakken. De Bay Area Rapid Transit-lijn. Voor 9 dollar kon je naar SF toen en weer terug. Zo zou het in Nederland ook moeten zijn! Daar betaal je vanaf Leidschenveen 4,80 euro om naar het centrum van Den Haag te gaan en weer terug!

De BART bracht ons in 30 minuten in het centrum van SF. Daar zouden wij Union Square lopen, want dat is het centrum van de stad. Na Union Square doorlopen helemaal tot aan de pieren bij de kustlijn. Daar dan een fiets huren en door naar de Golden Gate Bridge. Dit was het plan. Bij het zien van de straat die naar de pier ging even iets anders bedacht. Deze straat was ongeveer 2 kilometer lang en ging steil omhoog. Er reed een kabeltram die kant op, alleen er stond een rij. Deze rij was in tijd uitgerekend meer dan 90 minuten, dus kregen wij de tip 2 haltes door te lopen en dan op te stappen. Later zagen wij dat bij elke halte onwijs veel mensen stonden die in zo'n tram wilde zitten. Wij liepen langs een verhuurbedrijfje van fietsen en voor 62 dollar konden wij de hele dag een goede fiets lenen. Dit aanbod maar aangenomen. Van het vriendelijke meisje een kaart meegekregen en met pen gaf zij de route aan. Volgens haar zou het 30 mile zijn (45 kilometer). Pfoeh....aardig stukje.

En dan rijd je door de straten van SF. Wat opvalt is dat er overal speciale banen zijn voor de fietsers en deze fietsers kom je veel tegen in de stad. Aangezien er om de 200 meter stoplichten staan, is een fiets heel handig. Om nu kriskras door de stad te gaan fietsen voor alle highlights hadden wij niet zoveel zin in. Wij hebben gewoon de fietsroute gevolgd van de map en kwamen langs de hippiebuurt, het Golden Gate Park en de Wiggle-straten. Deze straten gingen per blok omhoog. Zie het als een steile heuvel met af-en-toe platte stukken erin. Het weer was niet best. Bewolkt en soms miezerde het een beetje, maar door het omhoog fietsen, kreeg je het wel warm. Aangekomen in het noorden van de stad en fietsend langs weer eens een golfbaan zag je hem liggen: De Golden Gate Bridge en Alcatraz. Ik had de brug groter verwacht, maar hoe meer je er naar toe fietste, hoe indrukwekkender hij werd.

Aangekomen bij de brug besloten om de brug over te fietsen. Dit dachten ook 5000 wandelaars en 500 fietsers. Aan de andere kant van het hekje raasden op 6 banen de auto's voorbij met 80 kilometer per uur. Echt rustig kon je het niet noemen. De wind op de brug maakte het geheel gewoon koud! Waar was de 35 graden van twee dagen geleden? Bijna halverwege wat foto's gemaakt en weer omgedraaid. Langs de kust verder gefietst met steeds Alcatraz in het vizier. Dat eiland ligt niet eens zover van de kust af, maar je ziet de stroming van de Grote Oceaan. Zou de bekendste ontsnapping echt gelukt zijn?

Voorbij het strand de hotspot van SF: Fisherman's Wharf. Veel toerisme, pieren waar je langs kunt lopen en veel bedrijven waar je boottrips kon huren. Behalve bij Pier 39. Deze is gereserveerd voor de zeeleeuwen. De herrie van die beesten en de stank kam je tegemoet en er lagen er wel meer dan 150 op een kluitje te dobberen op houten vlonders. Dit werd aanschouwd voor honderden toeristen en die beesten laten zich nergens door afleiden. Gaaf, zo in een grote stad!

De Wharf helemaal afgereden en toen kwam je ongeveer weer in de buurt van het verhuurbedrijf. Bij het inleveren van de fietsen hebben wij ze 5 uur geleend en zo snel hebben wij niet gefietst. Het verhaal van de 30 mijl klopt niet, maar ik denk dat wij zeker een kilometer of 25/30 hebben afgelegd in deze stad. Kreeg de indruk vn een middag dat de stad oud is en vies. Ik vergelijk het een beetje met Londen. Het is zo groot, dat ze niet weten waar te moeten beginnen met opknappen. Of zouden ze weten dat er nog wel een keer een aardbeving komt en daarom niks opknappen? De laatste grote was in 1906 en 1989. De meeste aardbevingen voel je niet, want deze maand zijn er al 34 geweest en dit jaar al 450. Kijk aar even op earthquaketrack.com. Eergisteren was in San Leandro was er eentje van 2,6 op schaal van Richter op kilometers diepte. Raar he?? De mensen voelen en merken het niet eens meer...

De BART weer om 17:00 uur gepakt en samen met het werkend volk in een stampvolle metro gestapt en onderweg gebeld met het hotel. Bij aankomst op San Leandro kwam al snel de taxibus en die bracht ons weer naar Marina Inn. Geen fut meer voor de golfbaan, dan maar morgen.

Mooie dag, mooie stad en morgen weer terug om Alcatraz te bezoeken. Om 13.00 uur vertrekt de boot, dus rond een uur of 11:00 hetzelfde ritje weer maken. Hopelijk is het iets warmer van vandaag, want 17 graden vinden wij KOUD!!! Gelukkig komen de vesten van GAP goed van pas.

1. Angele en john:
    19 augustus 2014
    Op Alcatraz is het mogelijk om een koptelefoontje te huren. Dan kan je zelf een rondwandeling doen en kom je overal. De nederlandse versie heeft een plat haagse stem dat is lachen.
  2. Manou:
    19 augustus 2014
    Ha luitjes, leuk om weer even bij te lezen. Wat een omschakeling ineens hè dat weer? Ach, kom je vast in Nederlandse sferen zullen we maar zeggen:-)). Is de overgang niet zo groot zondag! Wat een gave verhalen ook over jullie slaapfeestje bij Kevin en Deborah. Dat is nog eens vakantie vieren tussen de locals. Lijkt mij leuker dan zo'n grote stad, maar als je er dan toch bent, snap ik heel goed dat je SF graag wilt zien:-). Jullie reis is echt te gek en vanaf het thuisfront kun je goed meelezen en - leven zo!! Ben heel benieuwd naar al jullie persoonlijke verhalen als jullie weer terug zijn. Veel plz nog daar! Liefs van ons