15 augustus: Nooit saai in Yosemite Park

15 augustus 2014 - Groveland, Verenigde Staten

Het is nu bijna 23.30 uur en wij wilden naar bed gaan. Heb net weer in de hottub gezeten en maar liefst twee vallende sterren gezien tussen al die duizenden andere sterren aan de hemel en toen bedacht ik dat ik nog een stukje moest schrijven. Het is bij jullie namelijk al zaterdagochtend en jullie hebben toch niets anders te doen met het slechte weer. Dus lezen en reageren :-). Foto's komen over een uur of 9 van vandaag.

Het was een raar idee gisteravond. De eigenaars van het huis waren weg en wij zaten in de huiskamer tv te kijken. Het leek wel alsof wij thuis waren, alleen daar doen wij alle ramen dicht en de deuren op slot. Hier is dat anders. Ramen stonden voor een deel open en de deuren waren niet op slot. En dan lig je in bed en je hoort niets anders dan krekels. Toch in een diepe coma geraakt en wakker geworden door het geluid van de specht die behoorlijke gaten maakt in de balken voor het huis. Dit deed hij al om 5.30 uur. Het werd licht en Loes ging het bed uit om te kijken of er eventueel wild liep voor het huis in het grote veld. Na 5 minuten kwam zij teleurgesteld terug en samen sliepen wij nog even verder tot 8.30 uur. Het ontbijt zou om 9.00 uur klaarstaan en dat was ook het geval.

Als voorgerecht kregen wij een pannenkoek gevuld met yoghurt en warm fruit en als hoofdgerecht aardappeltjes en omelet met champignons. Het was heerlijk. Daarna gezellig gekletst met de vrouw des huizes en rond 11:00 uur besloten om toch weer naar Yosemite te rijden. De kilometerteller staat inmiddels op 3500 kilometer en het gaat ons soms een beetje tegenstaan. Yosemite is een indrukwekkend groot bos met bomen, rotsen, riviertjes en watervallen (als er water is), maar wij waren toch weer 90 minuten aan het rijden om te komen waar wij wilden komen. Tja, je moet er wat voor over hebben. In de vallei de auto geparkeerd en besloten om een wandeltocht te maken naar de watervallen van het park. In de lente stort het water zich naar beneden in een kolkende rivier, maar in de zomer is daar niets van over. Een klein stroompje druppelde naar beneden en de rivier was droog. Dan maar verder lopen door het bos met de weg stevig omhoog. Het was vandaag warm in de vallei (ongeveer een graad of 33) en dat maakte het lopen toch best pittig. Uitgekomen bij een groot veld met dor gras (alles is kurkdroog in het park) en daar lekker in de schaduw zitten en een banaan naar binnen werken plus een donut. Tot nu toe niks aan de hand, maar....

Plots kwam er een brandweerwagen aanrijden en stopte aan de rand van het veld. Brandweermannen stapten uit, deden hun kleding aan en controleerden het gras. Wij dachten dat het een voorzorgsmaatregel was en bleven kijken wat er zou gebeuren. Na 15 minuten wachten klonk er in de verte het geluid van een helikopter en tegelijkertijd stopte er een ambulance. De helikopter kwam richting ons vliegen en landde ongeveer 50 meter voor ons! Gaaf! De ambulancebroeders pakten wat klimkabels en kettingen en stapten in de helikopter om mee omhoog te gaan. Waarschijnlijk was er een bergbeklimmer in moeilijkheden gekomen, want waarom zou de helikopter anders mensen ophalen van een medisch team. Ben er nog niet achter.

Nadat de heli weg was en wij het zand en stro van ons lichaam hadden geklopt, liepen wij verder naar het dorp en pakten wij de auto terug naar de ranch. Onderweg gestopt bij een strandje en met de voeten in het water gestaan voor een paar foto's (zitten nu op 1000!!!) en daarna wat boodschapjes gehaald. Rond een uur of 17:00 weer aangekomen bij de ranch en weer lekker in het zonnetje gezeten en gekletst met de eigenaar. Wat een gezellig Amerikaans stel is dat, zeg! Hebben veel interesse hoe wij leven in Nederland en leuke discussie gehad over het houden van wapens en het verdedigen van je eigen huis. In de VS mag je een inbreker doodschieten, wij gaan de gevangenis in wanneer wij dat doen...

Ondertussen kwam het tweede stel aan bij de ranch, een jong koppel uit Barcelonaen zij blijven ook nog 2 nachten in het huis bij ons. Leuk stel, houden van voetbal. Ik kon het niet laten om het afgelopen WK aan te halen waar wij met 5-1 wonnen van Spanje :-)

Rond 19:30 uur de bbq aangezet en een grote steak van Angus Beef erop gegooid. De steak was 400 gram en wij betaalden ongeveer 5 euro ervoor!!! Lekker met wat sla, komkommer, tomaat enz. Morgen gaat de bbq weer aan.

Het koelt in de avond hard af, want de temperatuur is nu onder de 20 en voor ons is dat koud. Overmorgen in San Francisco is het lange broeken aan, want de temperatuur is daar 18 graden.

Morgen waarschijnijk een rustdag. Wij gaan niet meer naar Yosemite toe, maar waarschijnlijk naar een stuwdam in de buurt en brengen een bezoekje aan de golfbaan in het dorp. Maar..... het kan zomaar weer wat anders zijn. Het is dat de vliegtickets zo duur zijn, want op de Red Tail Ranch bij Kevin en Deborah kun je wel een week zitten en vervelen doe je je niet. Ze hebben zelfs aangeboden om morgen mee te gaan paardrijden. Nou, doe maar ff niet :-)

1. Joke:
    16 augustus 2014
    Het hoeft geen slecht weer te zijn om jullie verhalen te lezen hoor Dim. Hier op het balkon 31° oplopend naar 33°, en ik lees iedere dag met veel plezier! Geniet van de dag tot morgen maar weer!
    ;-)
  2. Erna en Wj:
    16 augustus 2014
    Ja hoor Joke, wij hebben hier harde wind en elke avond onweer. 18 graden.
    Dagje ruilen??

Ziet er weer goed uit Dim!! Lekker ontspannen in jullie privé huis! Heerlijk!
    Het wordt al aftellen zeker?? Ik ben benieuwd naar die 1000 foto's!!
    Geniet lekker in jullie bad ;)
  3. Lucia:
    16 augustus 2014
    Wat kan je toch lekker smeuïg vertellen! Het voelt alsof we er bij zijn! Het klinkt echt als n onvergetelijk avontuur! Ben heel benieuwd naar jullie avonturen in San Francisco!!